Μιλάει το παιδί μου καλά;
Τι μελετά η Λογοθεραπεία;
Στα πλαίσια μια κοινωνίας ομιλούντων, όπου η γλώσσα είναι το βασικό μέσο επικοινωνίας μεταξύ των μελών της, καλείται η λογοθεραπεία να πάρει θέση και να προτείνει λύσεις σε οποιαδήποτε μορφή διαταραχής του λόγου, προς αποφυγή όλων εκείνων των παραμέτρων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον στιγματισμό και κατ’επέκταση στην κοινωνική απομόνωση του εμπλεκόμενου ατόμου.
Η επιστήμη της λογοθεραπεία ασχολείται με την αξιολόγηση του λόγου, τόσο του προφορικού όσο και του γραπτού. Στόχος της είναι να διαγνώσει διαταραχές και στην συνέχεια να συντάξει ένα επανεκπαιδευτικό πρόγραμμα, ένα τρόπο παρέμβασης για την αντιμετώπιση και την πλήρη εξάλειψη του προβλήματος.
Ποιος είναι ο ρόλος της λογοθεραπείας;
Σκοπός της λογοθεραπείας είναι η πρόληψη, η διάγνωση και η αποκατάσταση των διαταραχών λόγου, της φωνής και της επικοινωνίας. Ο λογοθεραπευτής είναι αυτός που θα αξιολογήσει, θα διαγνώσει και θα θεραπεύσει. Έχει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση ενός περιστατικού, παίρνει αποφάσεις για την έναρξη ή την λήξη της θεραπείας, για το είδος της θεραπείας που θα ακολουθηθεί, καθώς και για το αν θα παρεμβούν άλλες ειδικότητες για την αποκατάσταση του περιστατικού.
Πότε ανησυχούμε και ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να απευθυνθούμε σε ειδικό;
Η ηλικία έναρξης ενός εξατομικευμένου προγράμματος λογοθεραπείας εξαρτάται από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει κάθε παιδί.
Για παράδειγμα ένα παιδί με σύνδρομο ή με προβλήματα επικοινωνίας θα χρειαστεί από πολύ μικρή ηλικία να αρχίσει συνεδρίες λογοθεραπείας.
Από την άλλη ένα παιδί 2-3 ετών που παρουσιάζει αρθρωτικές διαταραχές,(δεν παράγει σωστά συλλαβές ή λέξεις) αν ενταχθεί σε ένα σωστά οργανωμένο πλαίσιο, του χορηγηθεί η κατάλληλη θεραπεία και οι γονείς τηρούν κατα γράμμμα τις συμβουλές του ειδικού, έχει χρόνο στην ανάπτυξη του για να το κατακτήσει. Οι γονείς δεν θα πρέπει να αψηφούν τυχόν αρθρωτικές διαταραχές που παρουσιάζει το παιδί τους, διότι αν δεν αντιμετωπίσουν εγκαίρως μπορεί να προκαλέσουν δυσκολίες στην σχολική ένταξη του παιδιού.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η επικοινωνία δεν είναι μόνο λεκτική. Η επικοινωνία στο μεγαλύτερο ποσοστό της γίνεται μη λεκτικά, (με νεύματα, τονικότητα φωνής, βλεμματική επαφή) συνεπώς, ακόμα και ένα βρέφος επικοινωνεί με το περιβάλλον του με το γέλιο, το κλάμα κτλ. Όταν λοιπόν οι γονείς αντιληφθούν ότι το παιδί τους δεν αλληλεπιδρά με το περιβάλλον, δεν έχει βλεμμματική επαφή, δεν ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματος του, δεν το ενδιαφέρει να επικοινωνήσει ή σε μεγαλύτερες ηλικιεςπαιδιων αντιληφθούν δυσκολίες στον λόγο, στην ομιλία και την επικοινωνία, πρέπει το συντομότερο να επισκεφτούν έναν ειδικό.
Πότε απευθυνόμαστε στον Λογοθεραπευτή;
Εάν το παιδί σας παρουσιάζει μια από τις παρακάτω δυσκολίες τότε θα ήταν καλά να απευθυνθείτε σε ένα λογοθεραπευτή για να ελέγχει το στάδιο γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού.
Άρθρωση/Ομιλία (καθαρότητα ομιλίας) | Λόγος(γλωσσική έκφραση και κατανόηση) | Ροή ομιλίας(τραυλισμός) |
-Μπερδεύει ήχους μέσα σε μια λέξη -Δυσκολεύεται να αρθρώσει σωστά κάποιους ήχους (π.χ. ρ,σ,θ,δ) -Παραλείπει ήχους μέσα σε μια λέξη. |
-Δυσκολεύεται να σχηματίσει προτάσεις. – Δεν καταφέρνει να εκφράσει τις σκέψεις του με τις σωστές λέξεις. -Δυσκολεύεται να περιγράψει απλά γεγονότα. -Κάνει γραμματικά και εκφραστικά λάθη. -Δυσκολεύεται να ξεκινήσει και να διατηρήσει μια συζήτηση. -Δυσκολεύεται να κατανοήσει σύνθετες προτάσεις ή οδηγίες. |
-Αδυνατεί να ξεκινήσει την φράση του. -Επαναλαμβάνει συλλαβές ή ήχους. -Κολλάει σε συγκεκριμένους ήχους. -Επιμηκύνει συλλαβές ή ήχους. |